×

Efektywność osobista to nie tylko świetne zarządzanie samym sobą, skuteczność w realizowaniu celów oraz doskonała organizacja czasu i pracy, to również efektywna komunikacja z innymi ludźmi. Każdego dnia poświęcamy wiele czasu i energii, tak w domu jak i w pracy, aby porozumieć się z innymi ludźmi – informować ich, przekonywać, pytać, motywować do działania. Nie zawsze udaje nam się osiągnąć porozumienie, co rodzi frustrację i poczucie straconego czasu. Jedną z przyczyn nieefektywnej komunikacji jest niedopasowanie stylu komunikacyjnego do typu osobowości rozmówcy. Taylor Hartman autor książki „Kod kolorów – typy osobowości zaszyfrowane w kolorach” wyodrębnił 4 podstawowe typy osobowości  i oznaczył je kolorami – czerwony, żółty, niebieski i zielony. Z artykułu dowiesz się, czym charakteryzują się poszczególne typy osobowości, jak skutecznie się z nimi komunikować, a także sprawdzisz jaki typ ty reprezentujesz.

Zdaniem twórcy Kodu kolorów osobowość jest wrodzona, ale jednocześnie nie jest ani dziedziczna, ani podatna na wpływy otoczenia. Przypomina ona raczej odcisk palca lub kształt małżowiny usznej – jest niepowtarzalna, ale i niezmienna. To, z jaką osobowością przychodzimy na świat nie jest zależne od nas, ale zdając sobie sprawę z jej wad i zalet, możemy z sukcesem funkcjonować w społeczeństwie i osiągnąć spełnienie zarówno prywatne jak i zawodowe. Zdaniem Hartmana każdy człowiek, ma jedną, wiodącą barwę, lub inaczej, jeden wiodący motyw, którym kieruje się w życiu. Motywem ludzi o osobowości czerwonej jest władza, niebieskiej – intymność, białej (lub zielonej) – spokój, a żółtej – zabawa. Niektórzy reprezentują barwy czyste, dzieje się tak wówczas, kiedy jedna z czterech barw wyraźnie dominuje nad pozostałymi. Osoby o bardziej złożonym charakterze, przypominają swego rodzaju kalejdoskop barw, ponieważ mają cechy przypisywane różnym typom osobowości. Obserwując ludzi, z którymi się komunikujemy możemy wnioskować jaki typ osobowości reprezentują i dopasować do niego swój sposób komunikacji.

Poznaj swój typ osobowości – zrób prosty TEST

TYP CZERWONY

2Osoby o czerwonym typie osobowości to działacze, dla których praca i wyzwania są sensem życia. To osoby niezwykle dynamiczne, przebojowe, odważne i poszukujące wyzwań. Są niezwykle pracowici i produktywni. Zawsze mają plan „b”, a nawet „c” i „d”, a przy tym nigdy, ale to nigdy się nie poddają. Czerwoni uwielbiają wygrywać, równie chętnie wchodzą i prowokują rywalizację. Ich osobowość tak bardzo rzuca się w oczy, że aż trudno uwierzyć, że sami nie zawsze są jej świadomi. Co ciekawe, pewność siebie, którą emanują, momentami przeradza się w arogancję, mającą swój początek w niepewności emocjonalnej, którą czerwoni skrywają tak głęboko, że nikt się jej nawet nie domyśla. Są wymagający zarówno wobec siebie, jak i wobec innych. Pragną mieć zawsze rację. Czerwoni to urodzeni przywódcy, z łatwością wyznaczają cele sobie i innym. Potrafią odważnie wyrażać swoje zdanie i go bronić. Cechuje ich pomysłowość oraz przenikliwy, logiczny umysł. W naturalny sposób pociąga ich władza, dlatego lubią piąć się w górę i są gotowi zapłacić za to cenę, w postaci czasu, pieniędzy, a nawet relacji.

JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z CZERWONYM?

• Rozmawiając z czerwonym koncentruj się na celu wypowiedzi, komunikaty powinny być krótkie i zwięzłe. Czerwony lubi komunikować się drogą mailową, więc rozważ wysłanie krótkiego maila zamiast telefonu, czy osobistej rozmowy.

• Wyartykułuj swoje oczekiwania względem czerwonego – potrzebujesz rady, decyzji, czy działania? Podchodź do tematów zadaniowo: co trzeba zrobić, jak, w jakim terminie.

• Spotkania z czerwonym powinny być efektywne, czyli merytoryczne i krótkie (do 20 min). Przed spotkaniem koniecznie wyślij mu agendę z adnotacją, na której części spotkania wymagana jest jego obecność, długie spotkanie czerwony albo zdominuje, albo zanudzi się na nich na śmierć.

• Cele, tematy, czy zadania do zrobienia powinny mieć formę check-listy.

• Jeśli przygotowujesz prezentację, pokaż mu maksymalnie 2-3 dane.

• Bądź przygotowany na szybkie podjęcie decyzji przez czerwonego.

• Oszczędzisz czas, nie wdając się z nim w dyskusje – nie ma sensu – on po prostu musi mieć rację :)

TYP NIEBIESKI

3Niebiescy to silne i zdecydowane osobowości, łączą w sobie dyscyplinę, lojalność i talent twórczy, co wzbudza podziw u przedstawicieli pozostałych typów. Niebieskiego od czerwonego, na pierwszy rzut oka, odróżnić mogą emocje, które ten pierwszy dopuszcza, a ten drugi skrywa. Osoby o niebieskim typie osobowości, szukają u innych zrozumienia, targają nimi silne emocje, których często nie potrafią kontrolować. Są bardzo wymagający, choć nie zawsze potrafią określić czego dokładnie oczekują od innych. Pragną być perfekcyjni, ale zdarza się, że nie doceniają swoich talentów i umiejętności. Często wydaje im się, że nie są dość dobrzy. Niebieskich cechuje ogromne zdyscyplinowanie i upartość. Jeśli coś robią, to najlepiej jak potrafią, przez co z łatwością zdobywają zaufanie otoczenia. Stać ich na altruizm, są szczerzy i opiekuńczy w stosunku do innych. Zdarza się, że prześladuje ich poczucie winy, przez co bywają zmartwieni i mają skłonność do depresji. Kolejną ich cechą jest zmienność nastrojów i ogólnie dość skomplikowana natura. W biznesie głównymi zaletami niebieskich jest ład i porządek oraz zdyscyplinowanie i wytrwałość w dążeniu do celu. Decyzję podejmują wolno, potrzebując do tego wielu danych, ale kiedy już ją podejmą, skutecznie realizują swój plan. Mają niezwykle analityczny umysł i swoją uwagę koncentrują na szczegółach.

JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z NIEBIESKIM?

• Wybierając się na spotkanie z niebieskim zarezerwuj dłuższy czas ok. 1,5 godziny.

• Pamiętaj, aby być punktualnie, niebieski sam jest punktualny, więc spóźnienie odbiera jako przejaw lekceważenia.

• Prezentując dane zadbaj o wysoki poziom ich szczegółowości, pokaż wykresy, analizy itp. Przygotuj się na pytania o szczegóły, miej pod ręką źródła z jakich korzystałeś. Pomyśl jakie wątpliwości może mieć niebieski i staraj się na nie odpowiedzieć zanim padną z jego ust.

• Staraj się zrozumieć, zanim zostaniesz zrozumiany – dopytuj.

• Przed podjęciem decyzji niebieski potrzebuje czasu do namysłu, twoja rola polega na dostarczeniu materiałów, na podstawie których będzie mógł ją podjąć. Innymi słowy, nie oczekuj decyzji, jeśli nie odrobiłeś swojego zadania domowego :)

TYP BIAŁY (ZIELONY)

1Pomimo, że kolory jakimi opisuje się tę osobowość są różne, w obu przypadkach jej motywem przewodnim jest spokój i harmonia. Biali lub zieloni to urodzeni dyplomaci, którzy zrobią wszystko, aby osiągnąć porozumienie i utrzymać dobre kontakty. Zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym kluczową rolę mają dla nich relacje. Siła białych tkwi w ich spokoju, potrafią bardzo dyskretnie korzystać ze swojej władzy, co sprawia, że nigdy do końca nie wiadomo, czy to my manipulujemy białymi, czy to biali manipulują nami. Mimo tego, często czują się pokrzywdzeni oraz zagubieni. Nie potrafią być asertywni. Wykazują skłonność do bierności i są najmniej produktywni ze wszystkich typów osobowości. Nie mają skłonności przywódczych, wolą podążać za innymi. Są bardzo wrażliwi, nieśmiali i niepewni emocjonalnie, ale jednocześnie mili i spokojni. Cenią proste życie. Są świetnymi mediatorami, słuchaczami i obserwatoriami. Cechuje ich rzadko spotykana empatia i otwartość na innych ludzi oraz ich odmienności.

JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z BIAŁYM/ZIELONYM?

• Na spotkanie z zielonym przeznacz przynajmniej godzinę, zainwestuj czas w zbudowanie relacji.

• Zapracuj na jego zaufanie poprzez realizację obietnic i zobowiązań.

• W relacji z zielonym na nic się zda żołnierski ton jak w przypadku czerwonego. Zadbaj o miłą atmosferę.

• Podchodź do współpracy z nim na zasadzie partnerstwa.

• Akcentuj wspólne zaangażowanie w sprawę, szukaj podobieństw, rzeczy, które was łączą.

• Wskaż mu wyraźny cel, ponieważ sam może się nie domyśleć.

• Wspieraj go, okaż zrozumienie i poparcie dla jego działań.

TYP ŻÓŁTY

4Dla osób o żółtej osobowości najważniejsza w życiu jest zabawa. Żółci to miłośnicy życia, potrafią czerpać z niego pełnymi garściami. Są pełni energii i animuszu. Potrafią być prawdziwie szczęśliwi. Cechuje ich beztroska i tzw. słomiany zapał. Angażują się w wiele spraw z ogromnym entuzjazmem, ale brakuje im wytrwałości, przez co niewiele z nich doprowadzają do końca. Są bardzo weseli, entuzjastyczni i charyzmatyczni, co skutecznie przesłania ludziom ich wady. A największą wadą żółtych jest nieodpowiedzialność. Są skoncentrowani wyłącznie na sobie i na zaspokajaniu własnych potrzeb, co czyni ich dość powierzchownymi istotami. Nie miewają poczucia winy, za to chętnie obwiniają innych. Żółci w swoim życiu szukają przede wszystkim wrażeń, nowych możliwości i przygód. Mają talent do kontaktowania ze sobą ludzi. W biznesie są jednak często niezorganizowani i niezdecydowani, choć lubiani zarówno przez przełożonych jak i współpracowników. Żółci są również niezwykle rozgadani, co w połączeniu z ich optymizmem i charyzmą czyni ich duszami towarzystwa. Ich mocną stroną jest łatwość nawiązywania kontaktów, przyjacielskość i akceptacja zarówno siebie jak i innych. Mają wysoki współczynnik sympatyczności oraz dużo energii w kontaktach grupowych. Wolą działać, niż myśleć i planować. Akceptują przywództwo innych i łatwo się przystosowują.

JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z ŻÓŁTYM?

• Po pierwsze zadbaj o dobre relacje, bez tego będzie trudno o porozumienie.

• Na spotkanie z żółtym zaplanuj ok. 2 godzin.

• Mów z energią, zarażaj entuzjazmem.

• Roztocz wizję!

• Przedstaw jedynie ogólne informacje, żółtego rzadko interesują szczegóły.

• Oddaj mu pole do swobodnej wypowiedzi – aktywnie słuchaj.

• Pamiętaj, że w tej relacji to żółty jest gwiazdą – niech błyszczy!

• Żartuj – spraw, aby było miło i radośnie.

Jeśli zależy ci na skutecznej komunikacji z innymi ludźmi, zawsze staraj się dopasować swój styl komunikacyjny do osobowości rozmówcy. Zaoszczędzisz czas i energię mówiąc wprost do czerwonego, dostarczając potrzebne szczegóły niebieskiemu, poświęcając chwilę na pytanie co nowego u zielonego, oraz rozładowując atmosferę żartując z żółtym. Nie przejmuj się, jeśli na początku trudno ci będzie rozpoznać typ osobowości drugiej osoby. Jak w przypadku każdego nawyku ważna jest praktyka. Świadoma koncentracja na tym aspekcie sprawi, że z czasem rozpoznanie typu osobowości drugiego człowieka, będzie dla ciebie tak oczywiste, jak rozpoznanie koloru jego oczu.

Poznaj swój typ osobowości – zrób prosty TEST

 

Podobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go znajomym! Niech oni również nauczą się efektywnie komunikować